spruta katt

Vaccinera din katt

Bästa sättet att hålla smittsamma och allvarliga virus-sjukdomar borta är att vaccinera. Om vi alla vaccinerar våra djur minskar risken för utbrott av de olika sjukdomarna.

Katter rekommenderar vi att man alltid grundvaccinerar, oavsett om det är en kattunge eller en äldre adopterad katt. Grundvaccination innebär att man ger två sprutor med 3-4 veckors mellanrum och sedan ytterligare en spruta ett år efter den första sprutan togs. Detta gäller inte om uppfödaren varit noga och vaccinerat kattungen vid 8 veckor samt 12 veckors ålder (innan Du får hem den, detta gör oftast bara raskatts-uppfödare), om detta är gjort ska den vaccineras igen när den är ett år. I kattens grundvaccin ingår kattpest och kattsnuva.

Du kan numera boka din vaccination online, klicka här för att komma till onlinebokningen.

Risken för biverkningar vid vaccination är väldigt liten. Var som djurägare de närmaste dagarna uppmärksam på om Din katt ändrar sitt allmäntillstånd och blir hängig, får feber, kräkningar/diarré – kontakta i så fall Din veterinär. En lokal svullnad vid injektionsstället kan ibland uppstå och det kan klia lite men det ska gå över efter ett par dagar.

Det rekommenderas att man vaccinerar livet ut och precis som till hund så gäller olika vaccin beroende på vad den tidigare fått. Kattpest är vart tredje år och kattsnuva varje år. Även rena innekatter rekommenderar vi att man vaccinerar, i alla fall mot kattpest då vi som ägare lätt kan bära med oss det viruset hem via skor och kläder. Rabiesvaccination är som bara relevant om man ska resa med sin katt, då behövs även ett EU-pass.

Kattpest
En väldigt smittsam virussjukdom som ger feber, sprutdiarré och kräkningar. Leder ofta till döden på en ovaccinerad katt. Därför viktigt att vaccinera alla katter mot kattpest! Katten smittas via avföring och andra katter. Du kan också själv dra in smitta via dina skor och kläder. Kattpensionat och veterinärkliniker är ställen där det finns stor risk för smitta.

Kattsnuva
Den är tyvärr inte lika effektiv som vaccinet mot kattpest, men är inte heller en lika allvarlig sjukdom. Katter som är vaccinerade mot kattsnuva kan få det ändå men symptomen är lindrigare än hos de katter som går ovaccinerade. Det är en vanlig sjukdom bland våra katter och ska din katt vistas på pensionat/utställning så rekommenderas att man vaccinerar mot det (ofta har pensionat och utställningarna krav på vaccination).

Rabies
En sjukdom som kan överföras mellan djur och människor. Finns i stort sett över hela världen men Sverige är rabiesfritt sedan 1886. För att förhindra att smittan kommer till oss krävs vaccination på katter som tas till Sverige efter att ha varit utomlands och de katter som importeras hit. Katten behöver vara äldre än 3 månader och det är en karenstid på 21 dagar innan man får resa med sin katt från vaccinationstillfället. Med Nobivac Rabies håller vaccinet i tre år men observera att vissa länder kräver att den tas varje år ändå trots EU:s bestämmelser.